Quantcast

Blog

Pagina - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 -

L'évaluation

Après avoir beaucoup travaillé ici à Aix, on a dû rendre mes devoirs ce matin, parce que les 2 semaines de vacances ont commencé ici.
Mme Roubaud était très fière de m'avoir guidé pendant le stage Erasmus. Et moi, j'étais aussi très content de ce que mme Roubaud a fait pour nous. Elle nous a vraiment suivis et guidés comme une tutrice véritable, comme elle l'avait l'aisance. Encore une fois: Merci beaucoup!

Après l'évaluation, le jury, qui était constitué de mme Roubaud et m Fauguet, s'est convenu de me donner un A, qui est le score le plus élevé en tant qu'étudiant Erasmus. Je me suis bien intégré dans la culture française (clin d'oeil à m Fauguet et mme Roubaud) et j'ai travaillé beaucoup pour préparer le dossier que j'ai rendu.

Voilà, il est presque temps de fermer une partie vraiment agréable de ma vie. Mais les belles expériences, je les amènerai. Encore une fois; Merci beaucoup à tous!

Na veel gewerkt te hebben hier in Aix, hebben we vanmorgen onze taken moete inleveren en bespreken, omdat de twee weken durende vakantie hier al begonnen is.
Mevr. Roubaud was fier dat ze ons heeft mogen begeleiden tijdens deze buitenlandse stage. En ik, ik was ook heel tevreden over het begeleidingswerk dat mevr. Roubaud heeft verricht. Zij heeft ons echt gevolgd en begeleid als een professional, alsof het haar enige werk was. Dus nog eens: Bedankt!

Na het evaluatiegesprek is de jury, dat zijn m Fauguet en mevr Roubaud, overeen gekomen om mij een A toe te kennen, de hoogst mogelijke score. Ik heb mij goed geïntegreerd in de Franse cultuur en heb veel werk gestoken in de taken die we moesten maken.

Het wordt dus bijna stilletjes aan tijd om een gedeelte van mijn leven achter mij te laten. De schitterende ervaringen laat ik echter niet achter, die neem ik mee. Nogmaals bedankt aan iedereen!

20-04-2009 om 14:34 | Aangepast op 20-04-2009 om 19:11. Totaal 2x bewerkt.
Reacties (7)

La Côte d'Azur

Mardi, After School, nous avions une idée magnifique. Le weekend serait un Long Weekend, et on avait l'envie de faire un Road Trip. Où, quand, combien de temps, tout était déjà réglé le soir. Louer une voiture de vendredi soir à mardi matin, vers l'Italie, par la Côte d'Azur. La seule chose qui nous restait, c'était de trouver encore quelques Friends à ne pas avoir trop de couts.

La partie d'amis, non pas chercher les amis, mais en trouver qui voulaient bien participer, a duré jusqu'à jeudi soir. Un peu trop tard pour encore commander une voiture. Donc, le vendredi, je me suis levé à 8h du matin pour aller chercher une voiture pour un prix étudiante. Après avoir visité 4 locataires en avoir téléphone 4 autres, j'avais la chance chez le 9e. La première question n'était pas; "quand?" mais "quelle voiture?". On m'avait loué une Peugeot 107 pour 112 eur pour tout le weekend, du vendredi 16:30 à mardi 8:30. Ça faisait donc 23 eur pp. On espèrerait de ne pas dépenser plus de 150 eur pour tout le weekend. Essence, nourriture, voiture et lit inclus.

L'essence, c'était un peu un problème. Je suis habitué à conduire un diesel, mais j'ai reçu une clé d'essence avec laquelle je devais conduire dans les montagnes. Arrêter le moteur n'était donc pas du tout un souci.
Nous sommes partis à 17h, après avoir cherché toutes mes femmes. En effet, 4 filles m'ont rejoint. Ce n'était pas très facile de trouver des amis qui voudraient dépense l'argent. Tout coincé sur le banc d'arrière, et moi très confortables derrière mon volant, on partait. On prenait la carte, et décidait d'aller à Toulon. Le GPS, pour le voyage transformé en français, était programmé avant que nous partions, pour éviter les péages.

2 heures plus tard, à Toulon, nous exploraient la ville, mais avaient quand même envie de manger quelque chose. Au vieux port, nous avons mangé un bon kebab, typiquement français. Après on a cherché un lit pour le faire digester. Tout Toulon était plein, donc ils nous ont dit d'aller chercher un hôtel à Hyères, une petite ville pas loin de Toulon où était encore un hôtel de cette chaîne. Etap. Plus tard, plus d'information.
Je restais dans la voiture, et 2 de mes femmes allaient explorer l'hôtel. Il y avait seulement des chambres pour 3, mais elles l'avaient pris quand même. Donc une chambre pour trois. Ça faisait 14 eur pp. Mes 4 filles s'installaient dans le lit double, et moi dans le lit simple. Après quelques minutes, une fille avait décidé de se coucher par terre, comme elle dormait partout. Et le chauffeur doit dormir bien pour être concentré.
Bien dormi, surtout moi, on partait à 10h (et non pas à 9h qui était planifié, c'est normal quand on voyage avec des filles...) pour Grasse, LA ville mondiale du parfum, disaient mes copines. Une, quand même, petite ville formidable! On a visité une fabrique de parfum, gratuitement.

L'après-midi, j'ai conduit pour Cannes, pour aller admirer la plage chère (60 eur par jour). Ostende est un peu plus bon marché... Pour ne pas dépenser, plutôt gaspiller, trop d'argent, il y avait des 'chambres' de 2500 eur par nuit, maître d'hôtel inclus, on décidait de partir de Cannes, après le repas. Je ne me souviens plus où on a dormi, mais en tout cas, c'était une chambre pour 3 à l'Etap.
Le prochain arrêt était Nice et après Nice, Monaco où on a bien aimé la plage, qui était aussi très chère, et le palais. En retournant ver St-Raphaël/Fréjus, nous avons découvert des petits villages trop beaux dans les montagnes à la côte. Villefranche-sur-Mer est seulement un exemple.
Arrivés à Fréjus, nous cherchions à 3 l'Etap le plus proche. Le directeur nous disait avec regret qu'il y avait seulement une chambre disponible et ce n'était pas une chambre à 3... On a un peu hésité d'une manière frappante et on demandait s'il y avait quelque chose à faire le soir. Toute la plage serait vivante. C'était bien pour notre décision de quand même prendre la chambre pour 4, qui augmentait le prix avec 2 eur pp. En entrant dans la chambre, nous avons aperçu que ce n'était pas du tout une chambre pour 4, mais pour 5! Tout le monde avait donc son propre lit. On a inventé une histoire pour les 2 autres qu'il n'y avait qu'une seule chambre pour 2 disponible, et que l'on a pris. Ça valait donc vraiment la peine de voir les grimaces qu'ils ont fait en les racontant que ce n'était pas vraies.

Le restaurant nous était conseillé par le directeur de l'hôtel. Et pour cause! Dans le restaurant, on a demandé un endroit à sortir le soir. L'homme nous donnait chacun une carte de visite d'un bon bar où le patron était le meilleur copain.
On avait l'honneur de recevoir l'entrée gratuite, même déguisé en touriste, et les autres hommes costumés devaient payer 15 euro.
Par contre, 8 euros pour une petite bière étaient un peu trop, donc on dansait avec une gorge sèche.

Lundi matin, on a visité, disons pris un bain de soleil à l'ile de Porquerolles. Une ile vraiment fantastique! L'eau claire, une plage blanche, des oiseaux, des poissons et à la fin, on a même vu des homards!
Après l'après-midi du bain de soleil, les homards sont repartis en bateau vers Hyères et après en voiture vers Aix, après avoir mangé encore quelque chose à Hyères. J'ai décidé de ne plus rouler à côté de la côte, mais vers le nord. Brignoles était la direction qui était donnée a ma femme électronique dans mon portable, et nous étions partis. Nous sommes arrivés ver minuit à Aix, après un weekend plein d'activités. Les Italiens, les Belges, les Suisses et les Canadiens étaient bien représentés à la Côte d'Azur.
Avec ces sentiments, je me suis endormi, pour continuer les travaux et les devoirs le lendemain. Après la distraction, il y a toujours des efforts à faire. Où est-ce que c'était vice-versa?

Dinsdag, After School, hadden we een schitterend idee. Het was een Long Weekend, en we wouden nog eens een Road Trip maken. Hoe, naar waar, hoe lang, het stond allemaal 's avonds al vast. Auto huren van vrijdag tem maandag, richting Italie, via de Côte d'Azur. Nu nog een paar extra Friends vinden om de kosten wat te onderdrukken.

Dit vriendengedeelte, niet vrienden zoeken, maar vrienden vinden die mee wouden, heeft tot donderdagavond geduurd. Net te laat om nog een auto te gaan huren, dus stond ik vrijdag om 8h op, om een auto te gaan zoeken voor een schappelijke prijs. Na 4 verhuurders te hebben bezocht in Aix en daarna op mijn kamer nog 4 gebeld te hebben, had ik bij de 9de toch geluk. 112 eur voor een Peugeot 107 (zonder reclame te willen maken) voor het hele weekend, van vrijdag 16:30 tot dinsdag 8:30. Eenmaal, ... Verhuurd! Dat maakt 23 eur per persoon. Met eten, drinken, en naft bijgerekend, rekenden we op een slordige 150 eur voor het weekendje.

Dat naftgeval, was een klein beetje een probleem. Ik ben gewoon van met een diesel te rijden, en ik kreeg een naftsleutel in mijn handen gedrukt waarmee ik door de bergen moest rijden. Stilvallen ging dus als vanzelf.

We vertrokken om 17h, na het oppikken van al mijn dames. Inderdaad, 4 dames hadden toegekend, het was nog niet zo gemakkelijk om 4 makkers te vinden. Op elkaar gedrukt op de achterbank en ik comfortable achter het stuur, vertrokken we. We namen de kaart, en beslisten om naar Toulon te rijden. De GPS werd geprogrammeerd om tolwegen te vermijden, en hup, het einde kwam alweer wat dichterbij.

2 uur later, in Toulon, verkenden we even de stad, maar hadden toch zin om iets te eten. In de oude haven aten we een lekkere typische Zuid-Franse kebab en zochten daarna een bed om deze te laten verteren. Toulon zat vol. Voor 5 personen is het ook niet gemakkelijk een bed te vinden. Ze stuurden ons door naar Hyères, een stadje dichtbij Toulon, waar ook een hotel van die keten was. Etap. Later meer hierover.

Ik bleef in de auto zitten, en 2 dames gingen op verkenning. Er waren enkel kamers van 3 bleek toen ze terugkwamen. Maar ze hadden die toch genomen. 1 kamer van 3 dus. Dat bracht de rekening op 14eur per persoon. De 4 meiden kropen in het dubbelbed, en ik in het enkel bedje dat als een stapelbed op het dubbelbed stond. Na een tijdje besloot toch om één van mijn dames op de grond te gaan liggen, ze slaapt toch overal, zei ze.

Goed uitgeslapen, ik allessinds toch, vertrokken we om 10 uur (in plaats van de vooropgestelde 9 uur, dat komt er van als er enkel dames meezijn...) richting Grasse, DE wereldse parfumstad, zo bleek volgens mijn reisgezellen. Prachtige stad, leuk om eens een fabriek, tot mijn verbazing, gratis, te bezoeken.

Dezelfde dag reden we naar Cannes, om daar het dure strand (zo'n 60 euro per dag) te bewonderen. Oostende-bad is wel wat goedkoper. Om niet te veel geld op te doen, er waren suites van 2500 eur per nacht, butler inbegrepen, besloten we Cannes, na het eten, te verlaten. Waar we juist geslapen hebben, weet ik niet meer, al weet ik wel dat het een kamer van 3 was, in een Etap.

De volgende dag was Nice even aan de beurt, waarna we doorreden naar Monaco en daar een namiddagje vertoefden in de zon op het, al even dure, keienstrand. Terugkerend richting St-Raphaël/Fréjus, kwamen we verdomd prachtige dorpjes tegen langs de kustlijn. Villefranche-sur-Mer was daar eentje van.

In Fréjus aangekomen, zochten we met 3 de dichtsbijzijnde Etap, waar we te horen kregen dat er helaas nog maar 1 kamer beschikbaar was. Een kamer voor 4. Na opvallend twijfelen vroegen we of er iets te doen was die avond, na 2 dode avonden, konden we wel een klein feestje gebruiken. De kustlijn zou volledig bemand zijn met cafés en bars. We besloten dus de kamer toch maar te nemen, wat ons 2 eur boven het oude budget bracht. Toen we de kamer zagen, bleek het eigenlijk een kamer voor 5 te zijn. Iedereen had een bed. Om de collega's even bang te maken, vertelden we hen dat er maar 1 kamer beschikbaar was, eentje voor 2, want dat het stapelbed stuk was.

Later in het restaurant, dat de hoteluitbater ons terecht had aangeraden, mochten we dan de verrassende blikken aanschouwen toen we vertelden dat het toch om een 5-personen kamer ging. In het restaurant vroegen we dan een goed bar om eens weg te gaan. Hij gaf ons elk een visitekaartje met de naam en adres van een bar, waar zijn baas een goeie makker van was.

Gratis inkom werd ons verleend, ook al waren we als toerist verkleed en moesten, niet enkel, de gekostumeerde mannen 15 eur betalen.

8 euro voor een biertje was er wat over, dus dansten we met een halfdroge keel tot we niet meer konden, namen we een drankje en dansten verder.

Maandagmorgen vertrokken we weer richting Hyères, om met de boot op het eilandje Porquerolles te gaan zonnen. Een prachtig eilandje! Helderblauw water, wit strand, vogels en vissen. Op het einde zagen we zelfs kreeften!

Na een namiddagje zonnen, vertrokken de kreeften terug met de boot richting Hyères en Aix-en-Provence. We aten nog snel iets in Hyères en besloten om niet via de kust naar Aix te rijden, kwestie van afwisseling. Brignoles werd als richting aangeduid aan mijn elektronische vrouw in mijn gsm, en weg waren we. Tegen middernacht landden we in Aix, na een tevreden, druk, gezellig weekendje. De Italianen, Belgen, Zwitsers, en Canadezen werden vertegenwoordigd aan de Côte d'Azur.

Met dat voldane gevoel kroop ik in mijn bed, om de volgende dag het werk te hervatten. Na ontspanning, komt inspanning zeggen ze altijd. Of was het andersom?

16-04-2009 om 18:00 | Aangepast op 17-04-2009 om 22:08. Totaal 4x bewerkt.
Reacties (3)

Road trip

Côte d'Azur

Maintenant déjà les photos, demain le blog!

Vandaag al de fotos, morgen de blog!

Road trip Côte d'Azur

14-04-2009 om 23:41 | Aangepast op 14-04-2009 om 23:41. Totaal 1x bewerkt.
Reacties (0)

Les semaines passés

et pour les Flamands, la même chose

Ça fait longtemps que j’ai mis un blog parce que j’ai tant de travail à faire, beaucoup de devoirs,… Je vais parcourir quelques jours qui étaient importants pour moi, l’école et la vie aixoise.

Lundi 16 : libre : Jour libre, donc travailler aux devoirs de la Belgique, projet innovant.

Mardi 17 : Stage d’observation chez mme Olivier au collège Château Double au cinquième.

Mercredi 18 : Cour chez mme Roubaud à la Fac de Lettres ; « écrire au cycle 3 »

Jeudi 19 : Grève nationale. Même certains bus n’ont pas roulé ! Toutes les écoles étaient fermées, donc surtout les universités. Sarkozy n’est pas du tout aimé, je crois. Il veut faire beaucoup de changement. Comme Obama.

Vendredi 20 : Beaucoup de cours à suivre!
D'abord, j’étais au collège, de nouveau un cours d’observation à la matière de français langue maternelle au troisième.
Après j’avais un cours à l’université ; Module Science-Techno. On a fait une petite boîte en papier et on a élaboré une fiche pour les élèves du primaire parce que la fiche que le prof nous avait donnée était beaucoup trop difficile. On a aussi fait un papillon qui grimpe sur deux fils. C’est un petit système simple, mais bien amusant !
Et pour finir la journée plein de cours, on a présenté le FLE en Belgique au Séminaire de recherche à Marseille. Ils étaient très intéressés et ils ont applaudi. Notre tutrice était très fière de nous. Ça a fait du bien quand elle disait cela.

Samedi matin le 21: Ma copine arrivait à la gare TGV. Elle est venue me visiter pendant un week-end (seulement). Elle avait encore des cours le vendredi soir et le lundi après midi. Nous sommes allés à Marseille et je l’ai montre vieille Aix. C’était magnifique à Marseille, un pique-nique avec une vue magnifique sur le vieux port. Le château où nous étions s’appelait Château Saint-Nicolas… Elle est repartie le lundi à 6h.

Lundi on n’avait pas cours par cause d’une mauvaise nouvelle à part de mme Roubaud. Elle donnera cours de nouveau le lundi après.

Mardi le 24 j’étais de nouveau au collège Château Double à observer les élèves de la cinquième année. On a lu une petite partie d’une pièce de Molière.

Mercredi le 25 pas de cours.

Le jeudi on a présenté notre système éducatif de la Flandre de nouveau. Les étudiants ont posé beaucoup de questions, ils étaient intéressés. Mais avant cette présentation on avait cours de la lecture cursive au collège et lycée. Après la présentation mme Pereira nous a donné un cours des nouveaux programmes 2010. C’était si difficile, même pour les étudiants. Elle donnait cours en partant du vieux programme, et on l’a jamais. Elle a dit que nous pouvons partir si on voulait. On est parti pendant la pause en le disant que c’était bien intéressant si nous connaissons les vieux programmes, mais qu’on ne pouvait pas suivre du tout maintenant. Elle le comprenait tout à fait.

Vendredi j’ai donné ma première leçon en français !! c’était au cinquième, donc les élèves avaient 11-12 ans. C’était un cours de français avec les TICE incluses. Donc avec des objectifs transversaux. On a élaboré une fiche d’identité de Molière. J’ai donné le cours tout seul, mais le prof était aussi dans la classe. Elle était tout contente de moi! Peut-être que je vais la donner un document d'évaluation pour la prochaine leçon...

Samedi on avait un cours… oui oui, vous lisez bien, samedi on avait une présentation plutôt des PE2 qui étaient partis pour l’étranger et qui on fait un stage là-bas. L’Égypte, la Finlande, l’Inde sont trois exemples. Ils étaient là pendant environ quatre semaines.

Le soir j’ai donné un cours de bières belges. J’étais un peu un sommelier de bières si vous voulez. J’ai cherché quelques bières au carrefour et je les ai fait déguster par quelques amis ici. C’était bien, ils aimaient les bières.

Entretemps j’ai beaucoup travaillé pour la Belgique, le projet innovant, les devoirs, le stage qui arrive,… et aussi pour la France.

À la prochaine ! Si j’ai le temps, je mettrai encore des photos, parce que j’en ai quand même plein.

Néerlandais (et non pas Irlandais...)

Omdat wat je zelf doet meestal beter is, en Wouter een betere vriend is dan Google, hieronder de échte vertaling op artisanale wijze:

‘t is weer lang geleden dat ik mijn blog nog eens geupdate heb omdat ik zoveel werk voor school heb. Ik ga de voorbije dagen, die belangrijk waren voor mij, de school en het leven voor de inwoners in Aix, overlopen.

Maandag 16: Vrij. Werken aan de taken en het innovatief project geblazen.

Dinsdag 17: Observatiestage bij mevr. Olivier in het college Château Double in het vijfde jaar.

Woensdag 18: Les bij mevr Roubaud op de fac des lettres; “schrijven in de 3de cyclus”.

Donderdag 19: Nationale staking. Zelfs de bussen reden niet allemaal uit! Alle scholen waren gesloten, en dus zeker de universiteiten, die van staken al wat afweten. Sarkozy wordt hier niet graag gezien vrees ik. Hij wil veel veranderen. Een beetje een Obama.

Vrijdag 20: Veel lessen gevolgd!

Eerst een observatieles in het college voor het vak Frans moedertaal. Dit keer in het 3de jaar.

Daarna had ik een les op de universiteit. Module wetenschappen-technologie. We hebben er een doosje in papier gemaakt, en een vlinder die via 2 draden naar boven kan klimmen. Een eenvoudig, maar tof systeem! De fiche die we kregen om het doosje in elkaar te steken, was veel te moeilijk. Niet voor mij, maar voor de leerlingen in het lager onderwijs. Deze hebben we dan ook even herwerkt. En dan heb ik het wel degelijk over de fiche.

En om de dag in schoonheid te eindigen reden we naar Marseille, waar het altijd stinkt, om onze presentatie te geven hoe Frans tweede taal onderwezen wordt in Vlaanderen. De onderzoekers applaudisseerden en waren zeer geïnteresseerd (in omgekeerde volgorde). Mevr Roubaud zei dat ze ongelooflijk fier was op ons, en dat het een schitterende presentatie was. Een glunderend gezicht kon ik niet tegenhouden.

Zaterdagmiddag de 21ste : mijn vriendin kwam aan in het HST-station. Ze bracht me een bezoekje gedurende een weekendje, wat veel te kort is, maar ze had vrijdagavond en maandagmiddag les. Niets aan te doen. We hebben ons desalniettemin goed geamuseerd. Ik heb haar oud Aix laten zien en zondag lieten we ons tot in Marseille rijden met een zak vol picknicketen. We installeerden ons bij het, niet toevallig prachtige, kasteel Saint-Nicolas met zicht op de oude haven en de zee. We genoten van een luxepicknick en genoten nog even van de zon. Maandag is ze alweer vertrokken om 6h ’s morgens.

Maandag hadden we geen les. We kregen slecht nieuws te horen van en voor mevr Roubaud. Maandag hervat ze de lessen terug.

Dinsdag de 24ste was ik opnieuw op het college. Ik observeerde er leerlingen van het 5de jaar waar ik, samen met hen, een stuk van een stuk van Molière las.

Donderdag hebben we het Vlaams onderwijssysteem nogmaals uiteengezet. De studenten waren enthousiast en geïnteresseerd in wat we zeiden. Ze stelden dan ook veel vragen. Daarvoor hadden we een les over cursief lezen (leesboekjes die de leerkracht kan voorstellen en die aansluiten bij de leerinhoud, maar die niet in de klas behandeld worden). Na de presentatie, om een beetje met tijdselementen te spelen, ging de les over de nieuwe leerplannen die in voege zouden treden in 2010. Het was zo moeilijk, dat zelfs de meeste studenten, hoe geconcentreerd ook, niet goed konden volgen. De leerkracht vertrok van de oude leerplannen, en aangezien we die nooit van dichtbij gezien hadden, was deze les nogal moeilijk te volgen. Ze stelde voor om in de pauze door te gaan. Zo’n vriendelijk aanbod konden we niet weigeren. Ze begreep het dan ook volkomen.

Vrijdag heb ik mijn eerste les in Frankrijk gegeven !! Dit was in het 5de jaar, waar de leerlingen 11-12 jaar waren. Het was een les Frans moedertaal met ICT. Echt iets voor mij dus. We hebben een pasport van Molière uitgewerkt in Openoffice. Ik heb de les volledig zelf gegeven, maar de leerkracht zat uiteraard achteraan in de klas. Ze was ongelooflijk enthousiast over mijn manier van les geven. Ik denk dat ik haar volgende keer een evaluatieformulier ga laten invullen.

Zaterdagmorgen zaten we alweer op de universiteit. Inderdaad, zaterdagmorgen. We volgden de presentatie’s van PE2’s (leerkrachten lager onderwijs in wording) die naar het buitenland vertrokken waren, en uiteraard ondertussen zijn teruggekeerd, en die daar stage hadden gelopen. Egypte, Finland en Indië zijn enkele voorbeelden. Ze verbleven daar 4 weken.

Zaterdagavond gaf ik weer les, jawel, mijn tweede les in het Frans. Het was een les over Belgische bieren die ik gaf aan mede-erasmusstudenten uit onder andere Canada en Oostenrijk. Ik was dus een beetje een biersommelier. Carrefour was mijn uitgangspunt, ze hadden er gelukkig nog tamelijk wat Belgische bieren.

Tussendoor heb ik veel gewerkt voor België, niet voor het land, maar voor de school in. Het innoverend project, de stage, en wat taken werden onder vingers genomen, aangezien het op de computer was. Maar ook voor Frankrijk, en dan ook niet voor het land, alhoewel het ook hier wel nodig is, maar voor de IUFM.

Tot de volgende! Als ik nog eens even de tijd vind, selecteer ik nog wat foto’s, en plaats ik ze op het wereldwijde web.

29-03-2009 om 17:34 | Aangepast op 31-03-2009 om 18:42. Totaal 13x bewerkt.
Reacties (1)

La grève

Quelques vidéos de la grève de l'IUFM partout en France!

15-03-2009 om 17:49 | Aangepast op 15-03-2009 om 17:50. Totaal 1x bewerkt.